„Lăcomia pierde
omenia”
Meditez profund la acest echilibru între A DA şi
A LUA , lucru extrem de controversat azi . De ce? Pentru că
am creat o societate în care extremele au ajuns să conducă. În care lupta
pentru supravieţuire a ajuns la extreme. Există din ce în ce mai mulţi
oameni care reuşesc cu greu să supravieţuiască. Oare de ce am venit
AICI pe pământ? S-a scos în evidenţă BUNUL SIMŢ. Oare ce-i acest BUN SIMŢ? De
mult caut ... şi încerc să analizez cu propria mea judecată dar şi simţire.
Cred că acest BUN SIMŢ este MĂSURA tuturor lucrurilor, după cum
spunea EINSTEIN. Şi Desccartes îl defineşte "Bunul simţ este însuşirea,
puterea de a judeca de BINE şi de a distinge ce-i adevărat de ce este
fals". Acest BUN SIMŢ ne ajută să ne formăm caracterul prin
interrelaţionare şi intrarelaţionare. Prin modelarea de SINE
se obţine caracterul. Această "Măsură" s-a pierdut în
lumea noastră, acest echillibru, armonie între a distinge între plus şi
minus. Şi pentru a distinge clar, trebuie să ne aflăm în CENTRUL nostru,
în inima noastră. Şi ARISTOTEL spunea că " VIRTUTEA ESTE CALEA DE
MILOC ÎNTRE 2 EXTREME". Tot el spunea că modelarea de Sine se
face prin cultivarea virtuţilor. Numai din centru putem distinge CURAJUL
între temeritate şi laşitate, DEMNITATEA între delăsare şi egoism,
BLÂNDEŢEA între furie şi apatie, GENEROZITATEA între risipă şi lăcomie,
CINSTEA între înşelătorie şi lipsa de tact. Oare ce domină în
această lume? Ce conduce această lume? LĂCOMIA şi RISIPA.
Albert Einstein punea pe primul plan OMUL şi grija pt OM:
"Grija pentru om şi destinul lui trebuie să constituie interesul
prinipal". Oare câţi pun asta pe primul plan? Câţi au mai
multă grijă de Om decât de ceea ce-i în exteriorul lui? Trăim
într-o lume în care tolerăm intoleranţii , iar pe cei asemeni nouă îi
respingem. Tolerăm extremele, tolerăm exagerările uitând de echilibru. Dar
acestă formă de a cântării , cred eu că se face clar cu răbdare şi stric în
funcţie de situaţie şi de individ. Asta înseamnă iar să apelăm la sine,
la simţiri, la BUNUL SIMŢ. Dar nu se poate răbda orice, după cum nu se poate
tolera orice. Celebrul paradox al lui KARL POPPER : dacă
sunt de o răbdare infinită, chiar şi faţă de cei intoleranţi (extremişti) şi
faţă de cei ce n-au nici o răbdare faţă de semenii lor, şi dacă nu apăr
societatea faţă de atacurille lor, atunci cei răbdători şi
toleranţi vor sfărşi prin a dispărea şi odată cu ei va pieri şi
toleranţa ca principiu. Şi aşa se naşte conflictul.
Conflictul este divergenţa sau
diferenţa de opinii şi interese (în varianta cea mai simplă ) care are
forme diferite de manifestare pe un cuantum care poate ajunge la extreme dacă
nu este rezolvat în stadiile incipiente. Aşa apare frustrarea,
adică dezacordul dintre aşteptări şi realitate, ce produce o stare de
tensiune interioară.Dar frustrarea apare şi dintr-o LIPSĂ de RECIPROCITATE şi dă naştere violenţei, agresivităţii. Violenţa
se naşte din existenţa discrepanţei dintre planul fizic (material) şi
planul psihic (emoţional şi mental) dintre putere şi ordine .Iar violenţa este un abuz.
Violenţa psihică
(emoţională şi mentală ) este acea luare în derâdere, acele observaţii
răutăcioase sau umilitoare , ameninţări, dis+preţ, insulte în public, folosirea
miloacelor persuasive (de convingere) pentru a aduce prejudicii
unor bunuri sau o vătămare a integrităţii unor persoane. Deci
violenţa este un comportament agresiv manifestat cel mai adesea ca urmare
a unor frustrări care nu pot fi defulate pe căi dezirabile social.
Agresivitatea este un instinct
şi un răspuns învăţat (prin întărire, toleranţă, imitaţie ) . La om ,
biologic agresivitatea are bază hormonală (testosteron), deci masculinul din
noi, ego-ul.
Kant spunea că umilinţa este
"conştiinţa puţinătăţii propriei valori morale , în comparaţie cu
legea".
"Demnitatea nu este o
atitudine agresivă de tiranie asupra eu-lui propriu, este o condiţie de etică
pentru a ne apăra convingerile proprii. De asemenea nu este o exagerarea
conştiinţei de sine , ci o consecinţă a acesteia atunci când ea funcţionează în
condiţii sufleteşti satisfăcătoare" Dimitrie Gusti
"Demnitatea constă nu din a poseda onoruri,
ci din conştiinţa că le merităm" . Aristotel
"Unii oameni au demnitatea lor, alţii a
situaţiei lor, cei mai puţini au DEMNITATEA PERSOANEI lor" Nicolae
Iorga
Frica de a pierde ne ţine pe loc. Ne face
nehotărâţi . Si când ţi-e frică să nu pierzi, exact asta se întâmplă :pierzi.
Lăcomia şi zgârcenia este iubirea exagerată de a poseda , de a avea în
stapânire, de a avea putere. Nimic nu rămâne la fel. Totul este ciclic, până şi
câştigul exterior sau interior atunci când ne îndepărtăm de noi înşine, de
simţirile noastre de bine.
Omul nedrept, necinstit este cel care
doreşte să aibă tot mai mult, el cheltuindu-şi energia pe lucruri exterioare
lui, uitând de SINE, autominţindu-se că dacă o să aibă tot mai multe lucruri
materiale o să fie şi mai fericit. "Când se roagă, cere aceste bunuri
trecătoare. Astfel uită să ceară bunurile care sunt absolute şi care sunt
adevăratele bunuri pe care omul trebuie să le dobândească" ARISTOTEL.
Aristotel ne invită să fim moderaţi faţă de bunurile exterioare, adică să le
lăsăm să rămână doar nişte instrumente , mijloace în slujba noastră,
pentru a ne ajuta să trăim. Şi oare câte necesităţi, trebuinţe exterioare avem
nevoie să trăim. De ce le permitem altora să ia de la noi mai mult decât au
nevoie şi să dea mai puţin? De ce numai unii câştigă iar alţii pierd? Este
imposibil să nu ai o calitate atunci când te naşti. Oare de ce acea calitate nu
este crescută, încurajată pentru a ne dezvolta fiecare în forma lui cu
care vine? Oare de ce au unii mai mult decât pot chiar şi să gestioneze ?
Pentru că cineva tot de aici de pe pământ le-a permis. Dumnezeu este imaterial,
deci tot ce luăm de la EL este imaterial, adică aparţine psihicului nostru
(emoţii, afecţiune, raţiune, intuiţie). "Nu poţi fi şi cu slănina în pod
şi cu degetele unse" spune un proverb românesc. Aşa că îm+pătimirea
nu te face locuitor al raiului. Căci patima excesivă înseamnă boală. De
aceea Dumnezeu la numit pe bogat , ne+bun.Din cauza lăcomiei apar
ne+înţelegerile, conflictele, certurile, neacceptările, bănuielile şi
ajunsă la extremă , lăcomia puterii, stăpânirii a ceva sau cineva chiar ucide.
Lăcomia manifestă o dorinţă dezordonată în "a avea" putere,
bani , faimă, fără o reală necesitate.. . Păcatul lăcomiei este a+tot+prezent.
Mass media promovează nu cât trebuie să mâncăm, ci cât de multe sunt de mâncat,
nu cât trebuie să ne îmbrăcăm, ci cât de multe sunt de îmbrăcat, ...toate
prin simţuri (nemateriale). Dar ..cât de mult trebuie să iubim interior... nu
ne explică nimeni. Măsura este necesară în exteriorul şi interiorul nostru.
Pănă şi iubirea celuilalt se face cu măsură : prietenie, acceptarea ,
romantism.... până se ajunge la intimitate şi dezgolirea totului (eros)... este
drum lung şi mult de parcurs... dar măsurate cu bunul simţ. Căci lăcomia
devine uşor soră cu des+frâna+rea. Sfântul Casian spune că "Un pântec
îmbuibat cu tot felul de alimente naşte seminţele desfrâului şi mintea
înăbuşită de greutatea mîncărurilor nu mai poate păstra cârma dreptei
chibzuinţe". Dar aşa cum o patimă cheamă alte patimi, tot aşa
suprimarea totală a uneia aduce lipsa de viaţă a altora legate.
Mântuitorul ne-a învăţat să luăm seamă la păsările cerului :" nicio
pasăre nu-şi face două cuiburi". F. Bacone spunea "dacă banul nu este
o slugă pentru tine, va deveni stăpânul tău. Omul lacom nu poate fi
proprietarul bogăţiei, ci bogăţia îl stăpâneşte pe el ". Deci lucrurile
materiale sunt pentru a ne folosi de ele, nu pentru a le stăpâni. Ceea ce
face din lăcomie un păcat, nu este atât faptul că omul arată o preocupare
specială pentru bani şi lucrurile materiale, ci faptul că le dă o valoare
exagerată, devenind pentru el sinonimul stimei, păcii, siguranţei,
puterii. Omul lacom nu înţelege că astfel se păcăleşte pe SINE dar şi pe
alţii , deoarece importanţa sa ca persoană constă în ceva mult mai măreţ
: a FI copil al lui DUMNEZEU. Şi aşa lacomul uită Scopul venirii
sale pe pământ : mântuirea prin înţelegerea tuturor lucrurilor şi astfel
îşi pierde libertatea , demnitatea, UMANITATEA. De altfel PIERDE pacea,
liniştea , familia, fericirea, şi binenţeles mântuirea, deci pierde totul. Azi
societatea a făcut din BAN UN REGE căci totul se evaluază în funcţie de bani,
de câştig. Banul stăpâneşte inima şi viaţa. Drept exemplu este atenţia
acordată de mass media aşa zişilor VIP-uri. Vip-urile sunt "noii preoţi
" ai zilelor noastre, iar lumea face tot posibilul să-i urmeze. Până
şi lumea modei, care pe vremuri folosea "umeraşe", a ajuns în a
promova ceea ce ei folosesc ca umeraşe, drept ideal de frumuseţe. Iar şi
iar pentru bani. În realitate s-a pierdut echilibrul dintre interior şi
exterior, exteriorul dominând interiorul, s-a pierdut echilibrul dintre bogăţia
spirituală, umană, morală şi cea exterioară. Rar mass media ne informează
despre "preţul" interior plătit pentru exterior. Omul care-şi
pune SPERANŢA şi INCREDEREA în bani şi nu în Dumnezeu , făptuieşte un fel de
idolatrie ce îl orbeşte nepermiţîndu-i să înţeleagă pierderea interioară,
familială, spirituală. Ideea că bogăţia garantează o viaţă mai plăcută şi mai
liniştită este falsă , este o iluzie. Azi omul a reuşit să pună preţ şi
pe calităţile interioare, crezând că ele se cumpără cu bani. Sănătatea,
fericirea, devotamentul, demnitatea , loialitatea, cinstea nu se pot
cumpăra cu bani. Să nu uităm ca BANUL a fost inventat pentru a fi
instrument care să folosească schimbului de mărfuri, comerţului. Azi banul a
invadat mintea omului şi a inversat toate valorile UMANE. Banul a devenit
patronul omului , nu instrumentul lui, ajutorul lui. Azi se fac tot felul de
afaceri "murdare", uitându-se de OM, de preţuirea lui şi de
aceea, justiţia nu mai poate ţine controlul. Până şi justiţia se lasă
cumpărată.
Filozofii nu condamnă dorinţa omului de a
se îmbogăţii, ci lipsa de măsură, exagerearea care schimbă lucrurile din
mijloace în scopuri pentru viaţa omului. Scopul material nu trebuie să
dăinuiască, căci astfel devine stăpânul Omului, stăpânul lumii, deci omul
sclavul materiei. Adevărata problemă este că omul nu mai stăpăneşte, nu
mai conduce , ci materia îl conduce pe el. De aceea omul îşi pierde liniştea ,
fericirea şi bucuria lucrurilor pentru care a muncit, devenind tot mai
nemulţumit, nefericit, fricos , temător, nervos, certăreţ lipsit de încredere.
Lacomul, zgârcitul consumă şi gustă puţin
mental, spiritual, afectiv, şi îşi admiră averea , cheltuind
exagerat de puţin şi dăruind la fel de puţin altora. Acesta ar vrea să
cucerească tot mai mult devenind tot mai meschin, mai îngust la minte, mic la
suflet , singur şi nefericit. " Cel ce se încrede în lucruri , devine ca
ele".
Fenomenul concurenţei nu este pentru echilibru ,
pentru ajutorare, colaborare, conlucrare. Concurenţa vrea să câştige puterea,
vrea să domine, renunţându-se la acceptarea celuilalt, flexibilitatea, dreptul
celuilalt de a trăi, supraevaluarea eu-lui, crezând că nimeni nu
mai este ca el, pierzându-se în muncă exagerată, uitând de SINE, de Dumnezeu
care ne-a spus că avem nevoie şi de odihnă ca şi animalele. Deci nu numai
nevoia îl împinge pe Om la muncă ci dorinţa de putere. Bogatul are iluzia
că prin bani poate controla orice aspect. Prin lăcomie omul abandonează
bunurile cereşti (interioare) în favoarea celor pământeşti. Iată că
lăcomia arată şi o dezordine în sentimentele interioare, deoarece omul
iubeşte mai mult bunurile exterioare lui nu şi omul. Dar Dumnezeu
este în interiorul lui, nu în exterior, după cum ne-a spus şi Isus :" nu
mă căutaţi în exteriorul vostru, ci în inimile voastre". Deci
interiorul este bogăţia omului. Lacomul pretinde că se mântuieşte singur
, nu cu ajutorul lui Dumnezeu. Nu degeaba se spune că "banii nu aduc
fericirea" sau că " banii sunt ochii dracului".
Este foarte bine să te iubeşti pe tine şi să fi
mândru de calităţile şi reuşitele tale, dar, până a fi arogant şi ai
des+considera pe alţii, ai dis+preţ+uii pentru a te considera
atotputernic ...arată că şi mândria şi-a pierdut limitele. Pofta ne+bună
de a hrăni EGO-ul, di+spera+rea, fuga după aprecierile celorlalţi, ne
face să devenim surzi şi orbi la calităţile oamenilor de lângă noi, pe care-i
călcăm în picioare, arătând totuşi cât am fost de privaţi de această apreciere,
chiar afecţiune în copilărie, scoţând această frustrare la suprafaţă.
Şi uite aşa, bolile devin din ce în ce mai
grave şi nevindecabile de metodele materialiste prezente, pentru simplu motiv
că originea bolii nu este materială, ci doar un rezultat al dezechilibrului
interior, al conflictului interior dintre raţiune , intuiţie şi simţiri, al
conflictului dintre SINE şi EU. Nici un efort asupra corpului nu va face să
dispară boala, ci doar să o amâne, să o adoarmă, să o anestezieze întrucât
cauzele sunt în interiorul nostru. De multe ori, amăgirea, amânarea prin
medicamente ascunde cauza şi amână adevărata vindecare. Bolile reale
primordiale ale oamenilor sunt : Mândria exagerată, cruzimea, ura,
ignoranţa, instabilitatea în valori morale , lăcomia, necinstea, fiecare
fiind opuse UNITĂŢII Divine.
George Berdard Shaw spunea că
"Cinstea este invers proporţională cu tentaţia",
iar Thomas Hardy "Timpul schimbă
totul cu excepţia unui singur lucru care este în sufletul nostru şi care este
mereu surprins de această schimbare", mai pe scurt numai interiorul nostru
nu se schimbă, ci se adaptează prin virtuţile pe care le are, căci "Un om
poate dobândi orice în singurătate cu excepţia caracterului"
(Stendal).
Autosuficienţa sau superioritatea prin lăcomia
puterii se dobândeşte din perioada copilăriei şi pe măsura educaţiei se
accentuează sau nu. Boala începe prin abuzul de SINE, prin abuzul psihicului
(minte şi emoţii), iar lăcomia este un abuz (ab+uz) al vieţii, adică un exces
de folosire a forţei, a puterii prin mijloace persuasive (de
convingere) dar şi mijloace fizice, verbale ce aduc o vătămare a
integrităţii (unităţii) unei persoane.
“Lăcomia este iubirea exagerată de a poseda , de
a avea în stăpânire” CICERO
"Libertatea unui OM are DREPT LIMITE libertatea celuilalt. E o ordine" I KANT
"Libertatea unui OM are DREPT LIMITE libertatea celuilalt. E o ordine" I KANT
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu