joi, 17 noiembrie 2011

LIDERUL- UN EXEMPLU DE URMAT

Un proverb chinez spune: "Acela care crede ca este la conducere, dar nu il urmeaza nimeni, face doar o plimbare". 


Liderul  este conducǎtorul unui grup . Liderul este un om de încredere, stǎruitor și inventiv. 
Un lider de echipa trebuie sa stie sa creeze un mediu bazat pe incredere si comunicare deschisa. El trebuie sa stie cum sa motiveze si sa inspire membrii echipei. Liderul trebuie sa stie cum sa ofere sugestii clare membrilor echipei despre cum sa isi imbunatateasca activitatea.
 Un bun lider va sti intotdeauna sa recunoasca si sa felicite realizarile membrilor si ale echipei. Si intotdeauna sustine ideile grupului.
 O definitie a  LIDERULUI - este persoana capabila sa ii influenteze pe ceilalti sa contribuie in masura capacitatii lor la realizarea viziunii sale. si, din aceasta definitie, putem extrage cateva trasaturi necesare liderului.

Are viziune:
Un lider este cel care are viziunea asupra lucrurilor, el este un factor de schimbare. Adica este cel care urmeaza indemnul lui Ralph Waldo Emerson: Nu te duce acolo unde te duce calea. Du-te in schimb acolo unde nu este nici o poteca si lasa o urma. 
"Liderii sunt cei care păstrează credinţa în trecut, ţin pasul cu prezentul şi îşi ţin promisiunea faţă de urmaşi."

El tinde catre stele, este, prin definitie, un inovator, care, avand experienta trecutului si actionand in prezent, modeleaza viitorul. El isi asuma riscuri si indrazneste sa ceara mai mult decat toti ceilalti, el stabileste directia de urmat. De prea multe ori oamenii gandesc in termeni marunti. Le este teama sa riste. Liderii nu. Ei gandesc pe termen lung si scruteaza orizontul.

Influenteaza si transforma:
Apoi, el are capacitatea de a comunica si realiza aceasta viziune, puterea de a influenta persoanele din jurul sau sa il urmeze. Uita-te peste umar din cand in cand ca sa te asiguri ca te urmeaza cineva!- spune legea lui Gilmore. Daca nu te urmeaza oamenii din pasiune si placere, stim sigur ca nu putem vorbi de leadership. Un lider nu are nevoie de ustensile manageriale pentru a motiva angajatii, el ii motiveaza prin propriul sau entuziasm, prin increderea pe care o inspira, prin exemplul pe care il da.

Este EXEMPLU pentru ceilalti:
EXEMPLU nu este principalul lucru in influentarea altora , el este singurul. Liderii sunt aceia care dau tonul, ei creaza atmosfera in care succesul devine mai usor de obtinut. Asa cum este ATITUDINEA conducatorului, asa va fi atitudinea celor cu care lucreaza. Un lider nu poate cere de la altii ceea ce nu cere de la el insusi. Cei care ii urmeaza pe lideri nu pot ajunge decat pana acolo unde liderul ajunge. Serviciul reciproc este o conditie esentiala ce sta la baza progresului. Si in leadership este nevoie de acest serviciu reciproc. Un lider, oricat de bun ar fi el, fara ajutorul si sustinerea din partea echipei sau din partea “ierarhiilor superioare” nu poate sa-si atinga scopurile spre beneficiul tuturor.
Ca sa fii ajutat, trebuie sa ajuti la randul tau pe altii.
"Un lider este cineva care ajută la îmbunătăţirea vieţilor altor oameni sau îmbunătăţeşte sistemul sub care trăiesc".
Are ABILITATEA de a DEZVOLTA  lideri:
Daca managerii sunt inclinati sa se bazeze pe sisteme si comenzi, liderii se bazeaza pe oameni. Pentru a asigura succesul, liderii identifica potentialul fiecaruia si il cultiva. El devine mentorul celor din echipa sa. Precum Michelangelo a spus despre David ca rolul sau a fost doar sa descopere sculptura care salasuia in blocul de marmura, asa si liderul stie sa descopere un viitor lider. 
Mai important decat abilitatea este abilitatea de a recunoaste abilitatea, ne spune teza unuia dintre cei mai importanti autori in teoriile leadershipului, Noel M. Tichy. Firmele de succes se deosebesc prin aceea ca dispun de lideri buni care, la randul lor, sunt capabili sa formeze noi lideri pentru toate nivelele ierarhice ale firmei. Prin urmare, testul final pentru un lider.consta in aptitudinea lui de a pregati alti lideri.
Nu pretinde de la oameni ceva in plus fata de ceea ce pretinzi de la tine insuti.
Rezultatele unei echipe depind de efortul depus de liderul ei
Cu cat aplici o presiune mai mare asupra oamenilor, cu atat acestia se vor inchide mai mult in ei.Construirea unui zid gros de aparare
Poate unul dintre cele mai importante calitati ale unui lider, CORECTITUDINEA( OBIECTIVITATEA) inseamna rezolvarea situatiilor intr-un mod just, ascultand toate argumentele inainte de a emite o concluzie
Calităţile liderului
Deşi nu există un nucleu comun de trăsături de personalitate care să asigure că o persoană va deveni un lider, există câteva trăsături frecvent întâlnite la lideri se succes:
■ Inteligenţa
■ Asertivitatea
■ Empatia
■ Motivaţia intrinsecă
■ Flexibilitatea
■ Ambiţia
■ încrederea în sine
■ Optimismul.
Aceste calităţi sunt necesare, dar nu suficiente. Măsura în care aceste calităţi sunt necesare depinde de preferinţele grupului şi de situaţiile specifice cu care liderul se confruntă.
Stilul de conducere
în general, antrenorii pot avea un stil de conducere autocratic sau democratic. Stilul democratic este centrat pe sportiv, cooperativ şi orientat spre interacţiuni pozitive. Stilul autocratic este orientat pe victorie, foarte structurat şi orientat spre sarcină. Un antrenor nu este tot timpul acelaşi. Se pot integra şi combina ambele stiluri. Apelul la unul sau altul din stiluri depinde de circumstanţe.
Factori situaţionali
Un lider trebuie să fie sensibil la situaţiile specifice şi la condiţiile din mediu. 
Tot ceea ce este necesar ca răul să triumfe este ca oamenii buni să stea cu mâinile în sân.(Edmund Burke)
Încearcă să nu fii un om de succes, ci un om de valoare! (Albert Einstein)
Modestia este, faţă de merit, ceea ce este umbra pentru figurile dintr-un tablou: îi dau forţă şi relief. (La Bruyere)
Maestru este numai acela care este dăruit cu harul de a învăţa pe alţii. Cu adevărat maestru este numai cel care, având el însuşi multă bogăţie sufletească, ştie să dea tot, ştiinţă, pricepere şi suflet, fără intenţii preconcepute şi fără să aştepte nimic în schimb. (Octavian Fodor)
Premisa de baza este ca un lider trebuie sa ajute la dezvoltarea oamenilor. Aceasta este diferenta intre un manager si un lider. Un manager permite unei persoane sa isi castige existenta intr-o organizatie prin simplul fapt ca dispune de resursele fizice ale companiei. 

Un lider se va folosi de resursele emotionale si spirituale ale organizatiei. Va arata oamenilor cum au contribuit la atingerea scopurilor, ii va ajuta sa fie mandri si sa obtina satisfactie din munca lor. Structura si organizatia sunt importante, dar oamenii dintr-o companie sunt mult mai importanti decat organizatia in sine. 
FARA OAMENI, ORGANIZATIA NU AR MAI EXISTA.
 De aceea liderii sunt hotarati sa isi foloseasca majoritatea timpului in gasirea de resurse si energie pentru a-i AJUTA pe oamenii care lucreaza pentru el. Dar nu intotdeauna s-a intamplat ca liderii sa ia in consideratie faptul ca oamenii sunt mai importanti decat organizatia. 
Abilitatea de lider are trei atribute care sunt eficiente in incercarea de a dezvolta oamenii. Fiecare dintre aceste atributii este de baza si nu pot determina singure crearea unei singure indemanari de lider. Dar fiecare in parte contribuie la dezvoltarea unui lider pentru a se ridica de la competent la excelent. Aceste atribute sunt: presupunerea, atitudinea si atentia. 
Presupunerile 

Acestea sunt opinii care subliniaza ca un fapt este adevarat. Un lider va face presupuneri despre o persoana pentru a afla modul in care acesta trebuie tratat. Iata cateva presupuneri care va stimula calitatile pozitive ale unui lider: 

toata lumea vrea sa se simta folositoare; 

toata lumea doreste sa se simta importanta; 

toata lumea are nevoie si raspunde la incurajari. 

Incurajarea vine prin recunoastere. Prin asta un lider va recunoaste realizarile cuiva, in organizatie si public. Ganditi-va la urmatoarea definitie: Conducerea este influenta, iar responsabilitatea unui lider este dezvoltarea calitatilor unui om. Cum ii influentam pe altii, cum ii motivam si dezvoltam? Prin incurajare si incredere in ei. De cele mai multe ori, oamenii tind sa devina ceea ce cred cei mai importanti oameni din viata lor ca vor deveni. 

Oamenii cred in lideri inainte de a crede in abilitatile lor de conducere. Prea des ne asteptam ca oamenii sa fie loiali pozitiei de lider in loc de a fi persoanei care ocupa acea pozitie. Oamenii nu sunt motivati de grafice. Ei raspund oamenilor. Primul lucru pe care trebuie sa il invete un lider este ca nu trebuie sa isi declare autoritatea pe baza dreptului de a o face, ci mai degraba prin prisma relatiilor pe care le implementeaza. Oamenilor nu prea le pasa de cat de multe stii pana cand nu afla cat de mult iti pasa. 

Multi oameni nu stiu cum sa aiba succes 

Multi oameni cred ca succesul inseamna noroc. Dar este mai degraba rezultatul planificarii. Cei mai multi oameni cred ca succesul este instantaneu dar, de fapt, este doar un proces. Este un voiaj de crestere si dezvoltare. Cei mai multi oameni cred ca succesul este reprezentat de evitarea esecurilor. Dar nu este adevarat. Succesul inseamna sa inveti din greseli. Fiecare esec este o oportunitate de a o lua de la capat, cu mai multa chibzuinta. Si succesul este contagios. Cand oamenii isi vor da seama ca o persoana care le este lider ii poate ajuta sa aiba suces, se vor vinde acestuia. 

Multi oameni sunt motivati natural 

Observand oamenii, chiar incepand cu copiii de doi ani, veti realiza ca incep orice 
aventura cu dorinta de a participa, dar undeva pe parcurs le dispare motivatia si trebuie re-stimulati. 

Atitudinea 

In fiecare zi ne alegem cate o atitudine. Este un numar uimitor de adulti care nu isi pot asuma responsabilitatea pentru atitudinile lor. Cand sunt nervosi, s-au trezit cu fata la cearsaf. Daca mariajul li se destrama, s-au casatorit cu persoana nepotrivita. Daca altcineva primeste o promotie, au fost in locul nepotrivit la timpul nepotrivit. Intotdeauna dau vina pe altceva sau altcineva pentru problemele lor. Cea mai mare zi din viata unei persoane este aceea in care isi asuma responsabilitatea totala pentru atitudinile ei! 

Cand v-ati verificat ultima data atitudinea? Atitudinea unui lider se transmite adeptilor mult mai repede decat actiunile acestuia. Nu putem alege cat de mult vom trai, dar putem decide ce vom face in acei ani. Nu putem controla frumusetea fetei, dar putem controla expresiile pe care le arata aceasta. Nu putem controla momentele dificile ale vietii, dar putem alege sa facem viata mai putin grea. Nu putem controla atitudinea negativa a lumii, dar o putem controla pe a noastra. Prea des alegem sa controlam lucruri care nu pot fi controlate. Prea rar alegem sa controlam ceea ce putem controla: atitudinea noastra. 

Atentia 

Al treilea atribut al unui lider este atentia. Poate ca intr-o lume mai buna ar fi ascultarea. Dar ascultarea este o arta pierduta care trebuie sa fie re-descoperita si perpetuata. O buna definitie a ascultarii ar fi "atentie cu dorinta de a intelege cealalta persoana". Iar uitandu-ne la aceasta definitie in lumina unei societati high-tech in jurul careia ne intrecem ne poate ajuta sa intelegem ca acest concept este invechit. 

Ascultarea adevarata este un act de comunicare: "Acum sunt aici pentru tine. Vreau sa aud si sa inteleg ce ai de spus". A asculta inseamna a-i permite celuilalt sa stabileasca cursul discutiei. Iar in cele din urma, ascultarea este un mod de a ajuta o persoana sa se inteleaga pe sine mai bine. 

Abilitatea de a fi lider se obtine atunci cand incepi sa faci presupuneri pozitive despre oameni, sa alegi care va fi atitudinea ta si, cel mai important lucru, sa decizi ca trebuie sa asculti si sa intelegi.
10 caracteristici si calitati psihologice:

1. munca in echipa (sa munceasca singur bine poate aproape oricine, cand mai apar inca unu', doi, se ivesc de obicei si problemele)
2. dezvoltarea membrilor echipei (invatarea este o valoare, ajutor pentru invatare si facilitarea invatarii)
3. motivatie din belsug (ajuta la depasirea obstacolelor si la motivarea prin contagiune a celorlalti)
4. incredere in sine
5. viziune (directie clara) si comunicarea viziunii
6. asumarea responsabilitatii si responsabilizarea celorlalti
7. tactici sofisticate de influentare (nu manipulare) = convingere, formare de aliante, influentare directa si indirecta, lobby
8. intelegerea culturii si a climatului din organizatie, construirea culturii
9. gandire conceptuala (clarificarea problemelor complexe)
10. gandire analitica (intelegerea complexitatii in termeni de cauza si efect)
- creativitate, originalitate
- flexibilitate (in sensul de a avea disponibilitate pt schimbare in momentele cheie)
- consecventa (sa nu abdice de la principiile de conduita)
- verticalitate( sa impuna respect, sa aiba "coloana vertebrala")
- inteligenta
- fler
- optimism
- empatie( sa-i pese de cei din jur, sa stie sa arate lucrul acesta)
- deschis si sincer( sau cel putin ceilalti sa-l perceapa astfel)
- lipsit de prejudecati
- o grija deosebita pentru colaboratori - o vorba, un multumesc si inca unul, un cuvant de lauda spus personal, un zambet, mesajul transmis in general "am nevoie de tine, nu pot fara tine"
- incredere in oameni, se simte cand incep sa vorbeasca cu tine
- a prelua leadership-ul atunci cand este nevoie - fac un pas in fata si spun clar ca in acest moment e nevoie de un lider (a fi lider nu inseamna neaparat sef), apare asa un sentiment de usurare in echipa
- nu le este frica sa-si exprime sentimentele, sa-ti spuna ce temeri au si sa se bucure impreuna cu tine
- fac fata foarte bine situatiilor stresante si momentelor dificile si te ajuta prin asta sa treci si tu peste ele,
- un excelent management al timpului si al prioritatilor
-  isi accepta greselile, vorbesc despre greselile lor cu tine, accepta si greselile tale
- facilitarea proceselor vs. dirijarea lor, iti pun la dispozitie ceea ce ai nevoie
- nu te fac sa te simti prost sau inferior, cu toate ca distanta e considerabila
Ce trebuie sa cunoasca un lider pentru a reusi sa conduca un grup de oameni? Liderul are nevoie: 

  • sa se cunoasca pe sine - calitati, defecte, preferinte, interese, valori sau moduri in care reactioneaza in anumite conditii; 

  • sa fie un bun cunoscator al oamenilor si, chiar, un bun psiholog, pentru a sti cum sa ii motiveze si conduca pe acestia; 

  • sa fie un bun cunoscator al mecanismelor unui grup si al modului acestuia de a reactiona in anumite conditii; 

  • sa cunoasca modalitatile de abordare ale conflictelor si conducerea acestora catre armistitiu.                                            In general, liderul este obligatoriu cel care CREDE cel mai mult in proiectul de care se ocupa grupul. Liderul este cel care crede in obiectiv, dar si in echipa. Pentru a putea acorda incredere echipei sale, liderul trebuie sa isi acorde in primul rand lui increderea de a pune oamenii in cele mai bune roluri. Pentru acesta, trebuie sa isi cunoasca bine membrii echipei si punctele lor slabe si tari. Doar astfel, va putea realiza o echipa echilibrata si eficienta. 


  • Al doilea pas catre atingerea obiectivului de echipa ar fi MOTIVAREA oamenilor care alcatuiesc echipa. Acest lucru presupune in primul rand cunoasterea motivatiilor oamenilor si identificarea acestora cu proiectul. 

    Cel de-al treilea pas este EXEMPLUL PERSONAL. Oamenii  vor urma faptele. Liderul trebuie sa fie cel care sa se afle mereu  in fruntea echipei, aratandu-le calea. In acelasi timp, el trebuie in permanenta sa asigure comunicarea in cadrul echipei si sa coordoneze conflictele. 

  • Niciun comentariu:

    Trimiteți un comentariu