joi, 24 martie 2011

intarirea pozitiva-o forma de a invata

invatarea pozitiva da "roade":
"Un stimul pozitiv care îndeplineste urmatoarele conditii:
- apare ca o consecinta a comportamentului
- creste probabilitatea de aparitie a comportamentului în viitor
- cresterea probabilitatii de aparitie a comportamentului se produce numai daca consecinta comportamentului urmeaza aparitiei lui

Pentru ca o întarire sa îsi faca efectul ea trebuie aplicata contingent cu comportamentul (dupa ce acesta 
se manifesta si nu în alte situatii). Parintii si profesorii spun adesea ca utilizeaza întaririle, dar de fapt
 aplica  stimulii pozitivi aleatoriu si cand se manifesta comportamentul si in absenta acestuia,
astfel ca acesti stimuli nu au valoare de întarire.
Eficienta întaririlor depinde de momentul în care se livreaza stimulii pozitivi dupa ce
 comportamentul a fost executat. Cele mai eficiente 
întariri sunt cele care sunt administrate 
imediatdupa ce se manifesta comportamentul. Aceasta livrare imediata este foarte 
importanta în faza de învatare a 
comportamentului. Dupa ce comportamentul
 a fost învatat se recomanda utilizarea unor programe de întariri amânate.
 Se tine seama de faptul ca preferintele subiectilor pentru anumite întariri se pot modifica în timp
. De asemenea anumite tipuri de întariri au efecte mai pronuntate asupra comportamentului, întaririle 
simbolice sunt mai eficiente decât lauda, de pilda.

O întărire pozitiva e orice STIMUL (eveniment)a cărui prezenta sporeşte recenta 
comportamentului asupra căruia acţionează (Skinner 1953,a,p185).  Intarirea 
pozitiva descrie situatia în care comportamentul (de 
exemplu, punctualitatea) se manifesta cu frecventa mai 
mare pentru ca este urmat de consecinte pozitive (de 
exemplu  lauda, multumirea, premierea). întarirea 
negativa ( anxietatea, acuzele sau reprosurile cuiva) fac ca elevul 
sa se blocheze deci deschiderea nu se mai prioduce.. Astfel, termenul 
de întarire se refera totdeauna la situatiile în care comportamentul creste 
în frec­venta sau intensitate.
 Comportamentul cel mai apropiat în timp de recompensa este
 învatat cel mai bine. 
Aceste principii, împreuna cu cele rezultate din paradigma 
conditionarii clasice, de tip pavlovian, fundamenteaza în egala 
masura tehnici psihoterapeutice si demersuri educative.
Dintr-o perspectiva psihopedagogica, principiile anterior expuse
 (discutate de multe ori prin prisma motivatiei învatarii) conduc la 
o serie de consideratii:
  Cunoasterea rezultatelor. Daca rezultatele intermediare sunt 
comunicate elevilor, acestea se constituie în factori 
recompensativi ce fixeaza conduita de succes.
Satisfacerea Curiozitatii, Sentimentul Datoriei împlinite se vor 
transforma în autoîntariri eficiente (recompense interne) ale 
comportamentului valorizat pedagogic si social,putem spune ca
educatia a condus elevul pe drumul auto-împiinirii sale.
Daca-l faci pe elev sa inteleaga ca a gresit
este 1pedeapsa (autopedepsirea). Daca il
 mai pedepsim si noi...este a 2 a pedeapsa.
Aici se diferentiaza forta unui profesor
(maestru): cat de mult il face pe elev sa 
inteleaga, adica rezultatele elevului.
"Faptele caracterizeaza pe om".Cat de 
mult il deschide pe elev pentru a primi
 invatatura lui. Iar o fiinta se deschide 
catre placere, iubire...nu de frica.Frica 
blocheaza.Si FREUD spunea ca 
inconstientul nostru are tendinta catre 
placere (libidoul).Pulsiunile noastre sunt 
catre placere.Numai asa organismul 
functioneaza ca un "LOTUS", 
deschizandu-se.
de a învăţa este caracterizat de “ o implicare profundă, de curiozitate şi de dorinţa de
 cunoaştere manifestată de elevi în timpul procesului de învăţare, proces care este abordat 
ca o listă internă de obiective personale  propuse spre îndeplinire” (Oldfather, 1992, p. 8).
 Motivaţia intrinsecă de a învăţa se referă la faptul ca “individul manifestă o curiozitate naturală
 şi apreciază plăcerea de a învăţa, dar trăiri şi emoţii puternic negative (de ex. nesiguranţa,
 teama de eşec, timididatea, teama de pedepse corporale, sentimentul ridicolului sau 
etichetarea stigmatizantă) inhibă acest entuziasm” (Oldfather, 1992, p. 8).
Crearea unui mediu educaţional care să stimuleze acest impuls natural continuu de a învăţa începe 
prin a percepe lucrurile din perspectiva elevilor. ”Un cadru didactic adept al socio-
constructivismului social înţelege faptul că nivelul de înţelegere al copiilor determină ceea 
ce pot învăţa în viitor.Acceptarea şi conştientizarea de către profesor a nivelului de 
înţelegere a elevului reprezintă informaţia de care educatorul are nevoie pentru a
 construi sau pentru a oferi sprijin temporar elevilor  în ceea ce priveşte învăţarea şi motivarea”
 (Wood, Brunner, & Ross, as cited in Oldfather &West, 1999, p.16). Pentru a-i 
stimula pe elevi să înveţe ( vezi Ewell website), “cadrele didactice
 adepte ale socio-constructivismului îşi vor concentra eforturile pentru a-şi ajuta 
elevii să-şi descopere înclinaţiile, pasiunile, interesele, să-şi creeze propria lor agenda
 de învăţare, si, cel mai important, să aplice caracteristicile propriei personalităţi la 
activitaţile desfăşurate în şcoală” 
“Probleme complexe prezente şi viitoare necesită soluţii creative…Profesorii deţin  o poziţie 
privilegiată pentru a încuraja sau descuraja creativitatea elevilor, acceptând sau refuzând 
neobişnuitul şi imaginativul.“ (Woolfolk, 2001, p.121). “Indivizii care în cele din urmă reuşesc
 să se afirme pe plan creativ tind încă din copilărie să se arate exploratori, inovatori şi reflectivi.“
“A încuraja creativitatea elevilor în clasă înseamnă a acccepta şi a susţine moduri de gândire
 divergente,a tolera divergenţele de opinie şi a stimula încrederea elevilor în judecata proprie”
 (Woolfolk,2001,p.120).
Limitări legate de dezvoltarea individuală şi momente favorabile: Acestea se referă
 la modul în care individul progresează trecând prin faze de dezvoltare fizică, intelectuală , 
emoţională si de adaptare socială care sunt determinate de factori genetici şi de mediu unici.  
Aceşti factori sunt individualizatori,
 deoarece “ elevii au moduri de a gândi diferite şi, în consecinţă, moduri diferite de
 a învăţa, a  memora,a răspunde şi a înţelege” 
 Învăţarea este facilitată de interacţiuni sociale şi de comunicarea cu ceilalţi indivizi în 
cadrul unui mediu instrucţional flexibil, eterogen (ca vârstă, educaţie, influenţă familială etc.)
 şi adaptativ.
Comunicarea presupune intracţiuni între studenţi sau între cadrul didactic si elevi.  
Învatarea în colaborare
 reprezintă o strategie didactică care permite majorităţii elevilor să comunice unii cu 
ceilalţi în procesul de învăţare, si chiar să se ajute unii pe alţii. Comunicarea implică
colaborarea celor care lucrează într-o societate democratică.
“EDUCATIA reprezintă un context pentru a învăţa cum se trăieşte într-o societate
democratică.Am exprimat ideea ca democraţia presupune cetăţeni care au ca ideal
respectabilitatea şi demnitatea persoanei, şi care recunosc necesitatea de a echilibra 
drepturile individuale în raport cu cele ale societăţii”
(Ross, Bondy, & Kyle, 1993, p.157). 
Toleranţeste acel element din modelul INTIME
care demonstrează şi educă în spiritul “necesităţii de a fi PRIETENOS, COOPERANT, 
APROBATOR, AFECTUOS şi dispus să COMUNICE ” (Asher, Reshner, & Hymel, citaţi
în Ross et al., 1993, p.148). 
“ Tânăra generaţie care trăieşte îintr-o societate democratică trebuie să ştie să demonstreze 
COMPASIUNE, COOPERARE
precum şi să fie capabilă să-şi asume responsabilitatea propriilor acţiuni” 
(Asher, Reshner, & Hymel ascited in Ross et al., 1993, p.14).
 Învăţarea şi aprecierea propriei persoane sunt stimulate când individul dezvoltă relaţii bazate
 pe RESPECT şi CONSIDERATIE cu alţi indivizi care le recunosc potenţialul, 
care le apreciază sincer talentele unice şi care îi acceptă ca
 indivizi.  Acceptarea socială favorizează instruirea interactivă deoarece “în societate, cei 
cu un nivel de gândire profundă  devin exemplu de gândire creatoare şi critică, astfel demonstrând 
novicilor calităţi care altfel nu sunt detectabile din exterior” (Ross et al., 1993, p. 202). 
 Astfel, profesorilor li se oferă
 posibilitatea de a-i dirija pe elevi în direcţia dezvoltării gândirii critice şi creative” (Ross et 
al., p. 202).
 Elevii au posibilitatea de a observa, de a pune întrebări şi de a experimenta prin intermediul 
acestui tip de activitate cognitivă la care, în mod normal, nu au acces.

Modelul INTIME face referire la acest principiu legat de rolul central al elevilor în propriul proces de
 învăţare, prin ideea de feedback. “Într-un context interactiv elevii primesc feedback
 referitor la ideile, concluziile şi judecăţile lor. Feedback-ul poate contribui la rafinarea abilităţii
elevilor de a gândi critic şi creativ” (Ross et al., p.202).

Atunci când discută implicarea civilă , modelul INTIME accentuează o “strategie
importantă care să îi ajute pe copii să creeze o identitate colectivă, un sentiment al
apartenenţei la un grup, şi nu la un grup
 de individualităţi eterogene” (Ross et al., 1993, p.157). “ Scopul este acela de a
promova legături de natură socială şi de a-i ajuta pe copii să perceapă legăturile care
 se stabilesc între ei” (Ross et al., 1993).
 Elevii au posibilităţi şi preferinţe specifice pentru anumite modele şi strategii
 de învăţare.  Aceste diferenţe sunt o funcţie a mediului (ceea ce se învaţă şi se comunică în 
diferite culturi sau grupuri sociale), a eredităţii (ceea ce se produce pe cale naturală 
ca rezultat al zetrei genetice). “ Indivizii
 diferă enorm din perspectiva  multor dimensiuni “ (Moffet & Wagner, 1992, p. 20).
 Pentru a-şi construi propria realitate, “ elevii trebuie să-şi petreacă cea
 mai mare parte a timpului desfaşurând activităţi ale căror sarcini să le solicite 
gândirea, de exemplu să explice, să generalizeze
 şi, în cele din urmă, să iniţieze aplicarea acestui mod de gândire ca fiind o 
opţiune proprie şi nu una dictată de cadrul didactic. Acest lucru trebuie realizat 
după o reflectare profundă şi primind unfeedback adecvat care să-i ajute să-şi 
îmbunătăţească  rezultatele” (Blythe & Associates,1998, p 10).
învăţarea care îl plasează pe elev în rol central. SecţiuneaCaracteristicile elevului,
 aşa cum am menţionat anterior, tratează felul în care elevii îşi formează un MOD DE GANDIRE
PROPRIU şi un sistem de PRINCIPII, având ca fundament mediul sau ereditatea. 
 Principiile învăţării,componentă a modelului
 INTIME, au legătură cu  filtrele cognitive. Din această perspectivă, eforturile elevilor
 se îndreaptă către experienţa directă pe care o leagă de ideile noi; experienţa şi 
cunoştinţele anterioare sunt rearanjate
 în funcţie de cele noi; elevii obţin frecvent feedback de la profesori şi de la colegi  
privind materialul care urmează să fie asimilat; în timpul procesului de învăţare 
elevii reflectă asupra acestuia.
Comportamentul profesorului,  joacă
 şi el un rol important. Profesorii  folosesc diferite strategii didactice şi tehnici care 
răspund diferitelor tipuri de învăţare şi  diferitelor principii ale elevilor. Aceste 
tipuri de învăţare şi principii provin din cunoştinţe şi interpretări anterioare.
Potrivit lui Moffett si Wagner (1992), tipul de învăţare care îl plasează pe elev în 
rol central trebuie să se caracterizeze prin existenţa a trei dimensiuni în învăţare- 
Individualizarea,Interacţiunea şi Integrarea.
Astfel , un curriculum care îl plasează pe elev în rol central în procesul de învăţare
 îl instruieşte pe acesta să selecteze şi să abordeze secvenţial activităţile şi
 materialele cu care lucrează (individualizare);
 facilitează elevilor să-şi asume responsabilităţi şi să se ajute reciproc (interacţiune); 
un astfel de curriculum combină materii simbolizate şi simbolizante,  astfel încât elevul 
să poată sintetiza în mod eficient structurile învăţate (integrare). (Moffett & Wagner, 1992, p.21).
Pentru a atinge aceste obicetive este nevoie ca profesorul "să cunoască conţinutul 
din punct de vedere pedagogic", ceea ce necesită  “înţelegerea modului în care 
elevii percep materialul de învatat, inclusiv modul în care aceştia tind să înţeleagă
greşit sau să uite” (Wiske, 1998, p.50). Cunoaşterea aprofundată 
a conţinuturilor, sublinieaza faptul că profesorii calificaţi didactic dispun de sisteme 
elaborate de cunoştinţe pentru înţelegerea problemelor legate de predare.  “Este evident
 că nivelul la care profesorul îşi cunoaşte materia are importanţă majoră în predare”
 (Barko & Putnam, citat în Woolfolk, 2001, p.7).
 “O parte din cunoştinţe reprezintă cunoaşterea conţinutul pedagogic, sau, mai exact,
 cunoaşterea unui mod de predare adaptat particularităţilor elevilor săi “ (Shulman, as 
cited in Woolfolk, 2001, p.7).
Woolfolk (2001) propune cel puţin trei motive pentru care Managementul clasei
  reprezintă o componentă importantă în predarea care îl plasează pe elev în rol central.
 Obiectivele acestei componente sunt acordarea unui timp mai îndelungat învăţării, acordare
 unui acces mai simplu la învăţare şi ajutarea elevilor în procesul de dezvoltare a 
 abilităţii de autocontrol. Modelul INTIME, un model de învăţare bazat pe plasarea
 elevului în rol central, accentuează ideea de autocontrol, deorece “prin 
autocontrol elevii demonstrează asumarea unei responsabilităţi- abilitatea de 
a-şi satisface propriile nevoi de învăţare fără a afecta drepturile şi nevoile celorlalţi”
 (Glaser, citat in Woolfolk,2001).
 “Elevii învaţă să se autocontroleze atunci când li se oferă posibilitatea de
 a alege,asumându-şi consecinţele alegerii, când îşi stabilesc obiective şi priorităţi,
 când îşi distribuie eficient timpul de lucru, când colaborează în procesul de învăţare,
când mediază şi aplanează dispute între colegi şi când dezvoltă relaţii bazate pe
INCREDERE cu profesorul şi cu colegii"(Rogers, as cited in Woolfolk, p. 439). 
Pe măsură ce societatea avansează din punct de vedere tehnologic, este nevoie ca 
şcolile să înţeleagă şi să anticipeze schimbările produse în domeniul tehnologiei şi 
impactul acesteia asupra modului de învăţare al elevilor.
De la şcolile elementare şi până la campusurile universitare, calculatoarele au fost
 incorporate în programele educaţionale, oferindu-le elevilor o mai mare libertate,
 flexibilitate si individualitate în clasă. Pe lângă acestea, calculatoarele ofera sansa 
unei explorari independente, a unei pregătiri profesionale şi a unei învăţări în 
colaborare. (Alonso, 1999, p.1)
Bibliografie:

            Adams, D.,  &  Hamm, M.  (1996).  Cooperative learning--critical 
thinking and collaboration across the curriculum. Springfield, IL: Charles C. 
Thomas.Alonso, D. (1999). Forms of control and interaction as determinants of 
lecture effectiveness in the electronic classroom [On-line]. 
[March 25, 2001]
                Berliner, B., &  Benard, B.  (1995, September).  How schools can foster
resiliency in children. Western Central News, pp. 1, 6.
            Blythe, T., & Associates.  (1998).  The teaching for understanding guide.
San Francisco: Jossey- Bass.
            Bonwell, C.C., & Eison, J.A.(1991).  Active learning:
Creating excitement in the classroom.  Washington , DC:
George Washington University,  School of Education and Human Development.  
            Doepner T., Scott, M., & Mason S. (1997).  Students on-line:
The impact of the Internet on educational policies, reform efforts, and student
expression [On-line].
[March 25, 2001]
            Ewell, P. T.  (1997, December).  Organizing for learning: A new
imperative.  AAHE Bulletin, pp. 3-6. [On-line].   Available:
http://www.aahe.org/members_only/bul-dec.1.htm [2000, May 17]
            Gardner, H. (1991).  The unschooled mind: How children 




Un comentariu: